Pages

Tuesday 2 August 2011

Ceritera Hidup : Part 2

“Kenapa awak pandang saya macam tuh? Ade yang tak kene ke? Ke sebab awak terpikat dengan saya hari ni?” Adam mengajukan soalan lagi.

“Eh! Encik Muhammad Adam Mukhriz, Tolong sikit eh, kau ni memang tak paham bahasa yer? Ke telinga kau tu dah pekak? Nak aku panggil SYABAS ke bersihkan lubang telinga kau tu?” Marah Lia.

“Hahahaha! Awak ni kelakar la Lia, tuh yang buat saya bertambah suka tu” Sakat Adam tidak putus asa.

“Ah! Malas aku nak layan orang macam kau ni” Kata Lia sambil membuka langkah seribu. Tak sanggup lagi dia berhadapan dengan jejaka tersebut.

Tak sempat Adam menghalang langkah kaki Lia, dia ditegur oleh sahabat baiknya Aiman.

“Oi! Kau buat ape ni? Tak abis-abis kacau Qis lagi ke? Kau ni, dari dulu tak berubah tau tak. Kesian la sikit dengan dia tuh, kau asyik sakitkan hati dia je. Dia pon ade perasaan jugak”. Bebel Aiman tak puas hati dengan tindakan sahabatnya itu.

“Alah! Yang kau nih dah pagi-pagi nak bagi ceramah kat aku apesal? Dah macam gaya ‘Prof Dil’ tau tak bagi ceramah”. Bengang Adam.

“Aik?, sape pulak Prof Dil tuh? Lecturer baru ke kat Uni ni?” Tanya Aiman sambil menggaru-garu kepalanya yang tak gatal.

“Hahaha! Kau nih memang la, orang dah sampai ke London, kau baru terhegeh-hegeh nak pakai kasut. Prof Dil tuh Professor Madya Fadzilah Kamsah lah! Tak kan kenal kot”. Terhenjut-henjut bahu Adam menahan gelak.

“Ek eleh! Kejadahnye kau nih, mane la aku tau ngeng, dah tu panggilan dari mulut kau aje. Suka-suka je bagi nick name kat dia ye”.

“Biarlah, senang sikit nak sebut, aku malas nak sebut panjang-panjang”.

“Dah-dah, jom masuk kelas cepat aku tak nak masuk lambat lagi kelas Madam Zira ni, kang tak pasal-pasal dia tengah angin lagi macam dulu kena pulak peluru berpandu yang memang susah nak ditepis dari mulut dia tuh." Kata Aiman


*************************************

Kisah semalam yang tak mungkin dilupakan adalah sesuatu yang banyak memberi pengajaran dalam kehidupan seharian. Banyak yang yang dapat aku lakukan berpandukan pengalaman hidup dan sudah pasti berpaksikan ajaran agama Islam. Ape yang terjadi pasti ade hikmahnye, baik buruk suatu keadaan semuanya kehendak Allah S.W.T


"Hye Lia!! awak buat ape kat bawah pokok nih? main nyorok-nyorok eh?"Usik Adam.

"Astaghfirullah, terkejut aku, kau nak aku mati terkejut ke?" Marah Lia. Cepat-cepat dia menutup Mr. D nya itu.

"Ala! saya tau awak tak akan mati terkejut punye, sebab tu saya buat cam tu". Gelak Adam.

"Kau ni memang suke cari pasal dengan aku kan? Dah tak de kerja lain ke? Bla la, aku sibuk ni". Marah Lia lagi.

"Awak ni suka sangat marah saya tau, nanti kang dah tak comel dah marah-marah" Usik Adam lagi.

"Kau kisah ape aku comel ke tak? Sibuk je!"

"Mesti la aku kisah sebab aku sayang kan kau la". Kata-kata itu tidak terluah. Hanya berputar di dalam mindanya

Masing-masing berdiam diri selama beberapa minit melayan perasaan dengan angin petang yang sepoi-sepoi bahasa sambil menatap kanak-kanak riang yang sedang bermain di taman permainan yang ade di situ.

"Awak! saya nak tanya something la".

"Ape dia!!"

"Awak jangan marah yer bile dengar ape yang saya nak cakap ni? Janji?"

"Ish! tanya je lar! banyak songeh pulak". Hati Lia tiba-tiba berdebar, ape yang Adam ingin katakan pada dia.

"Saya...sa...ya...." Tersangkut-sangkut Adam ingin berkata.

"Saya ape!!" Sergah Lia tidak sabar.


BERSAMBUNG...

No comments:

CLICK here..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...