Pages

Monday, 23 May 2011

Manderem!! jeng jeng jeng...

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

dah lame xpost something
sbb aku KETANDUSAN idea...
hehe~

dalam duk bace novel CIK SEPA
n desakan ENCIK SAPI
yg beria suh merepek dlm blog nih...

tibe-tibe timbul 1 idea nih....
haha~

jeng jeng jeng...
tgok title tuh msti cm pelik...
ape KEJADAHNYE sume nih...
haha~

manderem (bahasa aku) or
SIHIR (ish3!!!) or
VOODOO (omputih ckp)


ape pndgn korg?
berdasarkan CIK WIKI:

"Sihir dari segi istilah merupakan satu perbuatan menyakiti atau mempengaruhi badan, hati atau akal orang yang disihir secara tersembunyi (ghaib) yang melibatkan makhluk halus, dan dilakukan di luar hukum alam bagi mencapai tujuan tertentu, contohnya menyakiti seseorang, mengubati penyakit dan juga meramal masa hadapan. Penggunaan istilah sihir dalam alam Melayu pada kebiasaannya merujuk kepada ilmu hitam".


sejarah manderem nih dah lame...
dari zaman tok kadok lg...
cube tnye atok2 n nenek2 (yg masih hidup) tuh...
confirm diorg ckp mende nih perkara biasa pd zaman diorg...
ok.. org dulu2 gunekan mende2 nih untuk permudahkan
perjalanan diorg seharian, untuk melindungi diorg n mcm2 lg...
yelar... dulukan zaman penjajah... bahaya di merata2...
org2 zaman dahulu boleh dimaafkan sbb agama Islam
kurang sgt pengaruh nyer....
pengaruh pnjajah BANGANG (oppss) tuh yang kuat...
buktinyer dr segi pemakaian, n cr hidup..

tapi zaman skang nih....
adoiyai!!
sungguh aku xpuas hati
gune nye sbb xpuas hati, iri hati, dengki...
ape la yg korg dpt... xkemane nyer mende2 tuh...
jangan lupe ALLAH maha BESAR...
kalo Allah xizinkan mende tuh jd, xkan jd..
kalo Allah izinkan, maknenyer Allah nak orang yg
teraniaya tuh dekat kan diri lebih padaNya...
Allah nak duga org tuh sbb Dia tahu segala2 nyer...

hello!! xjeles ke?
org yg diduga byk sgt kelebihan taw x!!
korg pulk dok tmbh DOSA n org tuh free2 dpt PAHALA..
tau xperbuatan tuh SYIRIK (mintak simpang la)...
tiada ape dosa yg besar melainkan SYIRIK dr Allah...
astaghfirullah.. x takut ke?
kenape perlu minta pertolongan pada syaitan2 nih?
kenape tidak pada Allah... Dia kan yg Maha Esa...
Tiada tandingan~
Insya Allah, kalo kiter btol2 ikhlas mcm capik ckp.. hehe~
PASTI Allah akan bantu... jangan mengalah dengan Dia...


Dipetik dari (Dato’ Dr. Haron Din akbar Harakah 1-15 Julai 2006):

Orang yang terkena sihir sedang diuji Allah, yang boleh diikhtiarkan kesembuhannya melalui amalan yang diluluskan syarak iaitu seperti menggunakan ikhtiar rawatan dengan bacaan doa yang ma’thur.


Kedudukan sihir dalam Islam

Penganut agama Islam dilarang keras daripada mengamalkan sihir, kerana dianggap mengingkari hukum Allah/alam dan boleh jatuh syirik. Ia seolah-olah cuba menyaingi kuasa Allah.

Kedua-dua mazhab Sunni dan Shiah melarang penggunaan sihir. Di dalam aliran Sufi bagaimanapun terdapat konsep "barakah" yang merujuk kepada "rahmat" atau "kuasa Tuhan" yang diberikan kepada orang alim. Juga masih terdapat orang Islam yang menggunakan jin bagi tujuan yang baik seperti dalam perubatan dengan bantuan dari ayat Quran dan doa. Mazhab Wahhabi bagaimanapun melihat segala penggunaan jin atau makhluk halus walaupun untuk tujuan baik sebagai syirik.


aku pernah terpikir, dari dok men sihir menyihir sesame kiter
kenape X SIHIR JE SI BUSH & OBAMA tuh???
korg terer sgt kan???
p cepat..hehe~
tapi bile pikir balik....
xguna jugak sbb diorglah MOYANG2 SEGALA JIN n SETAN...
n yang paling penting JANGAN GUNE SIHIR....
DOSA BESAR...
dan kalau nak tau (pada yang xtau jela)
PENYIHIR adalah KEKASIH SYAITAN
jijik siot!!!


nak lagi detail click sini
aku nak ckp lebih2 pon xgune kan...
tapi ape yg aku tau DISIHIR tuh amat sakit..
aku ckp berdsrkan pengalaman yg sgt lame...
Allah je yang tau mcm mane rasenye...

pape pon...
ingtlah wahai SAUDARA2 ku....


Allah Ta’ala berfirman:

وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ

“Demi Allah, sesungguhnya orang-orang Yahudi telah mengetahui bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya bagian keberuntungan sedikitpun di akhirat.”[QS.Al Baqarah:102]


Allah Ta’ala juga berfirman:

يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ هَؤُلاء أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ سَبِيلاً

“Mereka percaya kepada jibt dan thaghut , dan mengatakan kepada orang-orang Kafir (musryik), bahwa mereka itu lebih benar jalannya dari orang-orang yang beriman.”

[QS. An Nisa: 51]


‘Umar radhiyallahu ‘anhu berkata:

الجِبتُ: السحر والطاغوت : الشيطان

“Al-Jibt adalah sihir sedangkan Thaghut adalah setan.”


Jabir radhiyallahu ‘anhu berkata:

“Thaghut ialah para dukun, di mana setan turun menemui mereka. Di setiap kampung ada satu (dukun).”


p/s: MAAF andai tersalah kata dan terasa hati...kalau ade tersalah info, TEGUR lah...

peace NO war!! =)

2 comments:

Ali Junior said...

do u believe in benda2 ni riez?

Riez Razali said...

Ali...mksud ko percaya yg mcm mane?? ape yg aku tau, dr dulu lg mende nih dh wujud.. sedangkan Rasulullah dulu pernah disihir.. n berdsrkan pngalaman aku, org yg xpernah rase n xpernah kene xkan percya.. aku just percaya mende nih wujud.. but, aku jugak percaya yang Allah tuh lg besar kuasanya dr mende2 nih...

CLICK here..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...